Per què les pàgines són així

Per què les pàgines són així. Un debat fonamental per entendre el disseny tipogràfic fins avui

Editorial:
Gustavo gili
EAN:
9788425234033
Ano de edición:
Materia
DESE?O E MODA
ISBN:
978-84-252-3403-3
Páxinas:
128
Encadernación:
RUSTICA
lingua:
CATALAN
Ancho:
150
Alto:
230
Dispoñibilidade:
DISPOÑIBLE (Entrega en 1-2 dias..)
Colección:
GG DISEÑO

16,90 €

IVE incluído
Comprar

Introducció L'any 2002 el filòleg, folklorista i historiador de la tipografia Josep Maria Pujol (1947-2012), llavors professor del Màster de Tipografia Avançada de l'Escola de Disseny i Art Eina, em va obsequiar  amb un opuscle autoeditat que recollia sis textos, traduïts per ell mateix de l'anglès i de l'alemany, que ara formen part del llibre que teniu a les mans. El va intitular 1803-1948: Les dues tipografies en referència a les dues maneres d'entendre la composició i l'ús de la tipografia que han influït en com componem encara avui la pàgina impresa. El primer text era la traducció de William Morris, seguit de la d'Iwan Tschichold, la de Stanley Morison, la de Max Bill juntament amb la resposta de Tschichold (ara amb el nom de Jan) i, finalment, la  de Paul Renner. Pujol fou qui millor podria haver explicat la transcendència del debat  entre els dos corrents aparentment contraris que han influït en la manera d'entendre la pàgina tipogràfica fins avui. La seva experiència  pràctica i teòrica en aquest camp, així com el profund coneixement de  les biografies dels autors, especialment de Morison i Tschichold, que  són el pinyol de la qüestió, l'autoritzaven a explicar-nos aquesta disputa. De segur que ho hauria fet amb rigor i mesura, i amb l'erudició sense pedanteria i la sornegueria sense malícia que el caracteritzaven. Però només ens va deixar un recull que no es va publicar i al qual va posar un títol que parlava de tipografia. Publicar una obra a la segona dècada del segle XXI amb un títol com Les dues tipografies pot fàcilment confondre el lector. Quan parlem d'un tipògraf, depenent de l'època històrica, pot ser que sigui per referir-nos a un punxonista, a un impressor, a un componedor o, ja en el segle XX, a algú que no s'embrutava els dits com Morison, però que estudiava, assessorava o dirigia el disseny d'una nova lletra. Per aquesta mateixa època un tipògraf també passa a ser l'ofici que precedirà els actuals dissenyadors gràfics. Max Bill diu aquí mateix que la tipografia és el disseny de blocs de text. Però la realitat és que, avui en dia, quan sentim aquesta paraula, pensem inevitablement en algú que dissenya tipografies en una pantalla d'ordinador. Per aquesta raó preferim parlar de disseny de pàgina enlloc de tipografia.  La pàgina és el tema de tots els textos, fins i tot el d'Eric Gill, que aporta el seu punt de vista sobre el llibre. La tipografia, naturalment, està també present en tots els articles, però el motiu que justifica aquesta obra és la manera com la fem servir i no tant la  forma particular de la lletra. Hem fet aquest llibre per posar a l'abast del lector no només el debat  entre les dues maneres de compondre la pàgina, sinó també quatre altres textos que esperem que ajudin a entendre com és la pàgina avui.  No només la del llibre, també la del diari, la de la revista, la d'un  web o la del cartell. Dels nous textos que s'han incorporat al conjunt que va recollir Josep Maria Pujol (Un llibre està fet per ser llegit, d'Eric Gill; La copa de cristall, de Beatrice Warde; Sobre la tipografia, de Herbert Bayer; i La retícula i la filosofia del disseny, de Josef Müller-Brockmann), el de Beatrice Warde és ja de lectura obligatòria a les escoles de disseny. L'anteriorment citat d'Eric Gill i el de Paul Renner, autors més coneguts avui pels seus dissenys de lletra, aporten aquí les seves opinions sobre com ha de ser l'espai de la pàgina. I per acabar hem volgut afegir un text no gaire conegut de Josef Müller-Brockmann, un apòstol del disseny reticular que ha influït en la manera de treballar en disseny gràfic. Esperem que la lectura d'aquesta tria serveixi no només per entendre millor com hem arribat fins aquí, sinó també per raonar com hauria de ser la pàgina del futur més enllà de les modes de cada moment.

Outros libros do autor en Librerias Nobel.es

  • Què vol dir, això?
    Titulo del libro
    Què vol dir, això?
    Jardí Soler, Enric
    Combel
    Et convidem a fer un viatge pels signes que trobem sovint al nostre entorn. Il·lustrat pel dissenyador gràfic...
    DISPOÑIBLE (Entrega en 1-2 dias)

    2,90 €

  • HIST. ARTS PLAST. A CATALUNYA
    Titulo del libro
    HIST. ARTS PLAST. A CATALUNYA
    Jardi, Enric
    Moll editorial
    DISPOÑIBLE (Entrega en 1-2 dias)

    10,00 €

  • ASÍ SE HACE UN LIBRO
    Titulo del libro
    ASÍ SE HACE UN LIBRO
    Jardi, Enric
    Arpa editores
    ¿Por qué deberíamos componer un libro en letra romana? ¿Y por qué no? ¿Por qué deberíamos hacer la...
    DISPOÑIBLE (Entrega en 1-2 dias)

    24,90 €

  • ¿QUÈ SIGNIFICA?
    Titulo del libro
    ¿QUÈ SIGNIFICA?
    Jardí Soler, Enric
    Combel
    Te invitamos a hacer un viaje por los signos que encontramos a menudo en nuestro entorno. Ilustrado por el dise...
    DISPOÑIBLE (Entrega en 1-2 dias)

    2,90 €

  • LIFE IS SHO
    Titulo del libro
    LIFE IS SHO
    Jardi Soler, Enric
    Arpa editores
    La crisis dio de pleno en el mundo del diseño, y Enric Jardí, uno de los diseñadores gráficos más reconoci...
    No disponible

Materia en Librerias Nobel.es

Gustavo gili en Librerias Nobel.es

  • Crear peligrosamente
    Titulo del libro
    Crear peligrosamente
    CAMUS, ALBERT
    Gustavo gili
    Crear hoy es crear peligrosamente. Toda publicación es un acto que expone a su autor a las pasiones de un sigl...
    DISPOÑIBLE (Entrega en 1-2 dias)

    16,90 €

  • LETTERING CREATIVO
    Titulo del libro
    LETTERING CREATIVO
    AA.VV
    Gustavo gili
    íLa rotulación manual ha vuelto! Cuando parecía que el mundo digital estaba acabando con la gráfica artesan...
    DISPOÑIBLE (Entrega en 1-2 dias)

    19,90 €

  • Confección de moda
    Titulo del libro
    Confección de moda
    Amaden-crawford, Connie
    Gustavo gili
    Este manual explica las técnicas de confección esenciales que todo estudiante y profesional de la moda deber...
    No disponible
  • TALLER DE CERÁMICA CON LUSESITA
    Titulo del libro
    TALLER DE CERÁMICA CON LUSESITA
    Lasheras, Laura "Lusesita"
    Gustavo gili
    ¿Quieres modelar un dinosaurio para desayunar? ¿Crear una hermosa lucecita con orejas y naricita? ¿O dar vid...
    DISPOÑIBLE (Entrega en 1-2 dias..)

    19,90 €

  • Maquetas
    Titulo del libro
    Maquetas
    Consalez Lorenzo, Luigi Bertazzoni
    Gustavo gili
    En la representación de un proyecto de arquitectura se hace necesario elaborar objetos tridimensionales que in...
    DISPOÑIBLE (Entrega en 1-2 dias)

    22,00 €