L'arrencada del ferrocarril a Barcelona, 1800-1850

L'arrencada del ferrocarril a Barcelona, 1800-1850. Del canal en sec de la Rambla al carril de Mataró

Editorial:
Ajuntament de barcelona
EAN:
9788491566229
Ano de edición:
Materia
HISTORIA
ISBN:
978-84-9156-622-9
Páxinas:
328
Encadernación:
TAPA DURA
lingua:
CATALAN
Ancho:
160
Alto:
240
Dispoñibilidade:
DISPOÑIBLE (Entrega en 1-2 dias)
Colección:
Pòsits

25,00 €

IVE incluído
Comprar

Ferran Armengol, amb un estil narratiu, quasi detectivesc, aborda els orígens del ferrocarril a Barcelona a partir de moltes fonts documentals, situant-lo en el marc de les circumstàncies polítiques, socials i econòmiques de la primera meitat del segle XIX. La inauguració de la línia ferroviària de Mataró, l’any 1848, representa l’entrada a l’era del ferrocarril de Barcelona i, per extensió, de tota la península Ibèrica. Tanmateix, ja  l’any 1800 s’havia assajat a la mateixa Rambla un sistema de transport sobre carrils, el “canal en sec”,  concebut pel científic barceloní Francesc Salvà i Campillo com a alternativa als canals de navegació. El canal en sec de Salvà i el “carril” de Mataró són, doncs, les fites que emmarquen  l’arrencada del ferrocarril a Barcelona, per bé que revelen els contrastos que experimentava la ciutat mentre Europa i Amèrica vivien la revolució del transport dels segles XVIII i XIX. L’experiment de Salvà s’avançava quatre dècades al debat sobre la substitució dels canals de navegació pel ferrocarril. El Barcelona-Mataró, en canvi, es va construir amb tecnologia i capital importats d’Anglaterra i va arribar quan pràcticament tots els països d’Europa occidental havien posat en marxa les seves primeres línies ferroviàries. Sens dubte, aquest decalatge deriva de la crisi econòmica i política de la Barcelona d’aquell temps però no és menys cert que aquestes iniciatives mostren una societat oberta al món, connectada amb els mitjans científics i intel·lectuals europeus i relligada amb altres ciutats d’Europa i Amèrica a través del comerç marítim. Ben mirat, que  Barcelona fos testimoni d’un experiment precursor del ferrocarril i també de la primera línia ferroviària de la península Ibèrica no és pura coincidència.

Outros libros do autor en Librerias Nobel.es

  • Banco europeo de reconstruccion y desarrollo
    Titulo del libro
    Banco europeo de reconstruccion y desarrollo
    Armengol i Ferrer, Ferran
    Atelier editorial
    El Banco Europeo de Reconstrucción y Desarrollo fue la primera -y a la  postre, única- organización internac...
    DISPOÑIBLE (Entrega en 1-2 dias..)

    39,00 €

Materia en Librerias Nobel.es

  • Crisis y descomposición del sistema cortesano
    Titulo del libro
    Crisis y descomposición del sistema cortesano
    Martínez Millán, José / Quiles Albero, David
    Polifemo
    El ?sistema cortesano? (Edad Moderna) tuvo unas estructuras y una justificación distintas de las Monarquías c...
    No disponible
  • El Conde de Regla
    Titulo del libro
    El Conde de Regla
    Borrallo, Pablo
    Sevilla press
    No disponible
  • ESCRAVIDÃO E LIBERDADE
     IBD
    Titulo del libro
    ESCRAVIDÃO E LIBERDADE
    REGINA CELIA LIMA XAVIER
    Alameda
    ESTE LIVRO TRATA DA ESCRAVIDÃO E DA LIBERDADE EM TEXTOS FEITOS POR PESQUISADORES DO SUL DO BRASIL, REGIÃO OND...
    DISPONIBLE (Entrega en 8-10 días)

    30,16 €

  • Una Extraña Industria
    Titulo del libro
    Una Extraña Industria
    Luque Ortiz, Aurora
    Univ.valladolid
    Colección: renglonseguido, 3Edición de José Andújar Almansa. A partir de una exquisita formación, la poeta...
    DISPOÑIBLE (Entrega en 1-2 dias)

    15,01 €

  • Bolivar el libertador
    Titulo del libro
    Bolivar el libertador
    Salaverría, José Ma.
    Calambur
    La biografía de Bolívar escrita por Salaverría fue publicada en 1930 por Espasa Calpe, dentro de su colecciÃ...
    DISPOÑIBLE (Entrega en 1-2 dias)

    12,00 €

Ajuntament de barcelona en Librerias Nobel.es